Правильне встановлення шин та дисків

Шиномонтаж — це процес встановлення нових шин на диски, а потім встановлення коліс на осі вашого автомобіля. Це не та процедура, яку може виконати будь-хто. Для цього потрібне спеціальне шиномонтажне та балансуюче обладнання. Віддавайте це завдання до рук професіоналів.

Щоб зменшити головний біль від постійних поїздок на СТО, можете завести два окремі комплекти шин та дисків: один – для літа, другий – для зими. Так резина та автодиски менше будуть піддаватися хімічному та механічному впливу і прослужать довше. До того ж таку сезонну заміну ви можете проводити самостійно.

У цій статті ви дізнаєтеся про особливості підготовки (можливо знадобиться щось докупити) та процес виконання шиномонтажу.

Підготовка до встановлення (монтажу)

1. Посадка на маточину (ступицю) автомобіля.

Подбайте про покупку пластикових центрувальних кілець перед початком монтажу, якщо в цьому є потреба.

Переважна більшість дисків призначені для центрування по відношенню до маточини через центральний отвір диска (DIA) (центрування по ступиці). Після установки основне навантаження припадає саме на цю частину, а гайки (болти) лише фіксують положення.

Діаметр центрального отвору диска та зовнішній діаметр маточини повинні збігатися. Нічого страшного, якщо ви купите ковані чи литі диски з великим діаметром ЦО. Багато виробників роблять посадковий отвір більшого діаметру для того, щоб колеса можна було встановити на більшу кількість автомобілів. Щоб зменшити діаметр отвору, використовуйте пластикове центрувальне кільце — це звичайна практика.

Сталеві диски можна встановлювати лише з таким самим значенням DIA, як і діаметр маточини. Під час їх встановлення не можна використовувати центрувальні кільця.

Слідкуйте за тим, щоб позиціонування було виконано правильно. Ніколи не встановлюйте колеса з більшим посадковим отвором без центрувального кільця. Наприклад, не можна ставити диски зі значенням DIA — 70.1 на маточину 57.1 без використання кільця. При такій установці автодиск буде хитатися і триматися лише на гайках (болтах), що вкрай небезпечно.

2. Переконайтеся в наявності правильного кріплення.

Перш ніж намагатися встановити диск на маточину автомобіля, спочатку переконайтеся, що у вас є затискні гайки або болти потрібного розміру та форми.

При продажу диски не містять у комплекті кріплень. Їх потрібно купувати окремо (якщо у цьому є потреба). У багатьох випадках можуть підійти ті, що встановлені зараз. Болти від штампованих дисків не підійдуть для литих, оскільки вони є коротшими.

При виборі колісних болтів або гайок потрібно, щоб їх діаметр і крок різьблення відповідав заводським параметрам авто. Підбирати колісні болти або гайки потрібно за типом притискної поверхні (вона повинна співпадати з диском): конус, сфера, пресшайба. Найпоширеніша форма — це конус. Також потрібно правильно підібрати довжину різьбової частини — це можна зробити шляхом приміряння.

Порада. Не купуйте чорні болти (гайки). З великою ймовірністю вам трапляться кріплення, просто фарбовані у чорний колір. Після кількох відкручування і закручування фарба на них почне лущиться. Щоб отримати чорний колір, просто використовуйте декоративні ковпачки.

3. Примірка дисків.

Після покупки нових дисків, спочатку примірьте один «голий» диск на передню та задню вісь автомобіля. Навіть за правильно підібраного розміру існує невелика ймовірність, що вони можуть не підійти. Це обов'язкове правило, яке слід дотримуватися перед початком монтажу шин. Дотримуйтесь цього правила, якщо хочете зберегти можливість повернути або обміняти комплект дисків (на які ще не монтувалися шини) у 14-денний період. Після монтажу гуми на дисках залишаються сліди використання, тому вони не підлягають поверненню. Рідкісний виняток — гарантійний випадок, коли не вдається виконати балансування — тоді можна виконати повернення у двотижневий період.

Під фразою, що диски можуть не підійти, маються на увазі такі випадки:

  • форма або розмір супорта, які не дозволяють встановити колесо;
  • розбіжність значень PCD та DIA у каталозі з фактичними на автомобілі;
  • тюнінгована гальмівна система;
  • неправильно підібраний розмір.

Ну і найцікавіше: ви могли натрапити на некомпетентного шиномонтажника (майстра), який вводить вас в оману. Якщо він заявляє, що диски чи шини не підходять, це завжди так. Повірте, і таке траплялося.

4. «Праві» та «ліві» шини.

Зараз немає поділу покришок на ліві і праві. Автошини з таким маркуванням випускалися понад 15 років тому. З того часу випуск було припинено, оскільки виробництво було витратним, і поділ викликав постійну плутанину під час продажу. У сучасних покришках асиметричний малюнок розроблений таким чином, щоб одну й ту саму резину (гуму) можна було встановлювати на будь-який бік машини.

Існують різні типи малюнків протекторів: асиметричний, симетричний, спрямований. Щоб дізнатися, якою стороною ставити гуму (резину), подивіться на спеціальне маркування на боковині. У спрямованої гуми буде напис «Rotation» зі стрілочкою, що вказує напрямок обертання. Як правило, вона має V-подібний рисунок протектора. Асиметрична покришка матиме написи на боковині з обох боків — вони позначають внутрішню та зовнішню сторони розташування щодо автомобіля. Приклади таких написів:

  • «Outside», «Side Facing Outwards», «Outboard», «Outer» — для зовнішньої сторони;
  • «Inside», «Side Facing Inwards», «Inboard», «Inner» — для внутрішньої сторони.

Кроки з встановлення та заміни шин та дисків

Монтаж повинен виконувати досвідчений спеціаліст. Правильне встановлення забезпечить максимальну довговічність та безпеку на дорозі. В середньому шиномонтаж займає від 45 хвилин до години.

При заміні шин та дисків виконується наступна покрокова процедура:

1. Транспортний засіб встановлюється на кріплення для відриву від землі.

2. Перед початком підйому авто, трохи послаблюються гайки (болти) на автодисках.

3. Машина піднімається. Фахівець відкручує гайки або болти на кожному колесі проти годинникової стрілки, починаючи з лівого переднього колеса, щоб зняти їх із автомобіля.

4. Шини здуваються шляхом відгвинчування сердечника штока клапана; якщо встановлюються нові шини, вентиль (клапан) витягується та встановлюється новий. Ця процедура забезпечує повне скидання залишкового тиску.

5. На шиномонтажному верстаті покришки знімаються з дисків.

6. Проводиться візуальний огляд ободів дисків, щоб переконатися, що вони досить гладкі, без іржі чи шорсткості. Очищається бруд та пил, що потрапили на область монтажу у процесі зняття гуми (резини). Якщо диски заіржавіли, їх необхідно замінити на нові.

7. Для зменшення шорсткості використовуються абразивні подушечки, що згладжують внутрішню частину обода (крім обода (бортову закраїну), а також ту частину обода, по якій ковзає борт, коли він сідає на край). Занадто сильне пошкодження призведе до розбалансування колеса. Такі маніпуляції можна проводити лише після закінчення гарантійного періоду на диски і за наявності проблем з балансуванням. Оброблену поверхню може знадобиться покрити лаком.

8. Перед встановленням нової резини (або при повторному використанні старої) на борт автошини та на посадкове місце диска наноситься достатня кількість мастила для монтажу шин (лубриканта). Можете використати нейтральну неагресивну шиномонтажну пасту. Спеціальне мастило для шиномонтажних робіт слизьке, але висихає, дозволяючи борту шини надійно зафіксуватися на диску. Не використовуйте мильну воду (недостатнє ковзання) або мастило, яке не призначене для таких робіт (ви ніколи не очистите його повністю, і борт може зіскочити з обода на крутих поворотах). Не можна використовувати мастильні матеріали на основі розчинників, силікону, нафти, легкозаймисті рідини, оскільки вони можуть пошкодити шину та диск.

9. За допомогою шиномонтажного верстата нові шини встановлюються на диски.

10. Перед початком накачування колесо міцно закріплюється за допомогою фіксуючого пристрою на шиномонтажному верстаті. Якщо такого немає, накачування слід робити в захисному каркасі («каркас безпеки») або, принаймні, зафіксувати диски страховими ланцюгами. Дотримуйтесь усіх запобіжних заходів і уникайте потенційно небезпечних зон.

11. З досі знятою серцевиною штока клапана накачайте шину до максимального тиску (ви побачите це число, надруковане на боковині шини). Борти гуми (резини) повинні досить швидко заскочити на обід, якщо кромки обода гладкі і ви використовували достатньо мастила. Буде чути характерний звук, як тільки борти сядуть.

12. Встановлюється серцевина штока вентиля, а потім автошини накачуються до рекомендованих значень тиску в шинах (у холодному стані) для конкретного автомобіля. Відповідну табличку можна знайти на кузові машини або в інструкції з експлуатації. Для вимірювання тиску в шинах завжди використовується манометр.

13. Потім проводиться балансування та встановлення на автомобіль. Балансування потрібне для усунення дисбалансу, вібрації та рівномірного зношування протектора. Без його виконання існує ризик розбортування на ходу.

14. Гайки або болти на всіх колісних дисках повинні бути затягнуті відповідно до документації автомобіля або за допомогою правильно відкаліброваного динамометричного ключа. Важливо, щоб не було надмірної або недостатньої затяжки, оскільки це може викликати деформацію та ослаблення кріплення. Також має значення послідовність закрутки в кріпильних отворах. Після установки, перевірте затяжку приблизно через 50-100 км пробігу, за необхідності підтягніть.

Також рекомендується розвал-сходження, щоб ваші нові шини зношувалися рівномірно і не було погіршення керованості та збільшення витрати палива. Таке регулювання дозволить виставити колеса на підвісці автомобіля під правильним кутом.

Правильне встановлення шин і дисків дуже важливе для того, щоб ваш автомобіль був безпечним і надійним.

Застереження під час встановлення

  • Не встановлюйте комплект покришок, у яких сумарний індекс навантаження менший від фактичної ваги автомобіля. Це дуже небезпечно і може призвести до вибуху, серйозних травм або смерті.
  • Не намагайтеся встановити на автомобіль диски меншого або більшого діаметру, ніж у заводського розміру або запропонованих варіантів заміни.
  • Шини повинні відповідати ширині та діаметру дисків. Наприклад, шини діаметром 16 дюймів повинні встановлюватись тільки на диски діаметром 16 дюймів. При помилковій установці гуми (резини) на обід невідповідного розміру — зніміть і утилізуйте її. У процесі установки вона могла пошкодитися або небезпечно розтягнутися, тому подальше використання такої автогуми заборонено.
  • Не намагайтеся встановити колеса з іншим значенням PCD (розболтовкою), ніж на авто.
  • Колеса не повинні мати тріщин, вм'ятин, сколів, корозії та іржі, а покришки не повинні мати пошкоджень борту, порізів та проколів, бути зношеними або деформованими.
  • З міркувань безпеки на безкамерні шини завжди слід встановлювати нові вентилі. Дотримуйтесь максимально допустимого тиску для клапанів — зазвичай 450 кПа (4,5 бар) / 65 фунтів на кв. дюйм (PSI) для гумових клапанів, що замикаються. При перевищенні цього тиску обов'язкові металеві клапани (вентилі) або клапани високого тиску.
  • Не встановлюйте внутрішню камеру на безкамерну шину, щоб вирішити проблему витоку повітря.
  • У жодному разі не використовуйте та не розміщуйте поруч легкозаймисті речовини, а також не намагайтеся підпалити їх, щоб посадити борти.
  • Піднімайте автомобіль виключно на рівній поверхні.

Завжди тримайте колеса в хорошому стані. Проводьте регулярний огляд та догляд. Стежте за станом протектора і за необхідності виконуйте балансування та схід-розвал.

Тепер ви знаєте про основні особливості монтажу та підготовки до нього.

Вибирайте нову гуму (резину) та колеса в нашому інтернет-магазині та відчувайте впевненість на дорозі у будь-яку пору року.