Догляд за шинами

Рекомендації щодо догляду за шинами

Шини — це та частина автомобіля, що постійно перебуває у прямому контакті з дорожнім полотном та потребує особливої уваги (обслуговування). До таких видів дій відноситься: миття, контроль тиску, перестановка, перевірка зносу та ін. Не варто нехтувати належним доглядом, оскільки від цього залежить ваш комфорт та безпека на дорозі.

Деякі автомобілісти думають, що досить купити нову резину (гуму) і встановити на автомобіль, а потім міняти її залежно від пори року, іноді мити та перевіряти тиск. Головна помилка такого підходу полягає в тому, що догляд за шинами потрібно проводити системно та регулярно. Тільки так можна продовжити термін служби резини і заощадити гроші на покупку нової, не наражаючи на ризик себе і оточуючих.

При регулярному догляді ваші нові шини продовжуватимуть працювати до того дня, коли вам доведеться їх замінити. Шини зношуються поступово, тому може бути важко визначити момент, коли погіршення характеристик є приводом для занепокоєння.

Якщо ваш автомобіль перестав справлятися з поворотами, мокрою дорогою, гальмуванням як раніше або з'явилася вібрація, потрібно відвідати автосервіс. Вам може знадобитися виконати балансування або схід-розвал, або, можливо, настав час замінити шини на нові, їх можна купити у нас на сайті.

Ознайомтеся з деякими корисними порадами щодо догляду за автошинами, які можете виконувати самостійно, або доручити професіоналу.

Як проводити очищення шин і чим їх обробляти?

На дорозі шини постійно стикаються із брудом, пилом, сіллю, піском, камінням, хімічними реагентами та нафтопродуктами, які потрібно постійно очищати. Зважаючи на те, що резина (гума) має пористу поверхню, ці речовини можуть на ній залишатися, тим самим руйнувати фізичні якості матеріалу. У зв'язку з цим, крім погіршення зовнішнього вигляду, змінюється щільність, підвищується зношування та погіршується зачіп.

Нижче наведено список корисних порад щодо очищення шин та підтримання їх зовнішнього вигляду.

- Мити резину варто так само часто, як і диски — раз на два тижні, взимку — раз на тиждень.

- Якщо ви не впевнені, який очисник використовувати, оберіть той, який позначений як безпечний для всіх дисків і не залишає слідів або плівки. Найкраще використовувати універсальний засіб для шин та дисків. Він допоможе відокремити гальмівний пил від крихітних отворів у металі, а також пор у гумі. Деякі очищувачі дисків та шин призначені лише для певних типів дисків, тому уважно прочитайте інструкції, перш ніж розпорошувати очисник на диски. Якщо ви не купували універсальний очищувач резини та дисків, уникайте його потрапляння на диски.

- Мило для автомийки призначене для очищення та захисту фарби та лаку, а не резини, тому воно може залишати плівку на резині або перешкоджати її блиску. Аналогічно, чистячий засіб для шин може негативно вплинути на фарбу автомобіля. Робіть все можливе, щоб не потрапити на фарбу кузова при нанесенні засобу на покришки.

- Спочатку промийте струменем води автошину та колесо, щоб частково прибрати бруд, каміння, сіль, пісок та інші частинки. Після цього, розпорошіть засіб для очищення автошин і дайте увібратися протягом часу, вказаного на упаковці, потім змийте. Строго дотримуйтесь інструкцій щодо застосування.

- Деякі очищувачі шин слід наносити на суху поверхню. У такому випадку, дайте автошині спершу висохнути, тільки після цього наносьте засіб.

- Використовуйте мийку високого тиску. Так простіше вимити залишки бруду із ламелей покришки. При цьому обов'язково надягайте захисні окуляри.

- Очищайте та мийте шини та диски по одному. Це запобігає висиханню засобів для чищення. Промийте покришку сильним напором води, перш ніж переходити до наступної.

- Виберіть хорошу щітку для чищення. Ви дізнаєтесь, що існує безліч типів щіток для шин. Коли справа доходить до шин, вам потрібна жорсткіша щітка (не така, як для дисків). Жорсткі нейлонові щетинки добре проникають у закутки шини. Не використовуйте сталеві щітки, оскільки вони можуть пошкодити поверхню шини і стати причиною витоку повітря.

- Форма та напрямок рухів при терті щіткою не важливі. Варто лише приділяти увагу рівномірності по всій поверхні.

- Намагайтеся не зачепити щіткою лакофарбове покриття дисків, оскільки так їх можна подряпати.

- Ніколи не використовуйте для кузова автомобіля губку, щітку або рушник, якими ви чистили шини або колеса. Там, як і раніше, можуть залишатися дрібні частинки гальмівного пилу та бруду, які можуть пошкодити лакофарбове покриття автомобіля.

- Під час самостійного миття автомобіля використовуйте кілька окремих відер із водою. Перше — для шин та дисків, друге — для кузова.

- Після того, як ви змили весь бруд і шини стали чистими, вам потрібно їх висушити. Заведіть для цього окремий рушник (з мікрофібри або махрової тканини). Протекторну частину нелегко висушити, тому приділяйте більше уваги боковині. Сушіння запобігає появі непривабливих водяних плям.

Якщо після миття та чищення ваші автопокришки, як і раніше, мають сірий або коричневий відтінок, варто задуматися про використання засобів для усунення ознак старіння гуми (резини). Існує безліч засобів для догляду за шинами, які дозволяють відновити зовнішній вигляд, уповільнити старіння, захистити від частини зовнішніх факторів (ультрафіолету).

До таких засобів відносяться:

  • гелі для шин;
  • пропитка для гуми (tire dressing);
  • чорнителі резини (шин);
  • поліролі.

Наносьте таке шинне покриття за допомогою губки на всю боковину тонким шаром. Виконуйте всі інструкції. Вибирайте засоби, зроблені на водній основі, у складі яких немає силікону. Після висихання (зазвичай відбувається протягом 1 години) відполіруйте поверхню круговими рухами. Для цього використовуйте окремий рушник із мікрофібри. Тепер можна вважати чорніння гуми (резини) виконаним — вона повернула колишній чорний відтінок і виглядає як нова.

Як перевіряти та контролювати рівень тиску в покришках?

Природним чином резина втрачає тиск зі швидкістю приблизно 0,069 бар або 1 фунт на квадратний дюйм (psi) щомісяця. Згодом це призводить до підвищеної витрати палива та поганої керованості.

Рекомендований рівень тиску ви можете знайти в одному з наведених нижче місць:

  • на водійських дверях;
  • у нижній частині корпусу машини з боку водія (при відчинених дверях);
  • на лючку бензобака;
  • у рекомендаціях з експлуатації автомобіля;
  • на боковині автошини.

Перевіряйте тиск тільки в охолоджених автопокришок (гума вважається холодною, якщо машина перебуває в нерухомому стані не менше 3 годин). Накачувати їх варто холодними. Слідкуйте за тим, щоб вони не були недокачаними, або перекачаними.

Регулярно перевіряйте тиск у шинах

Перевіряйте тиск кожні 2-4 тижні, а також перед та після тривалих поїздок. Правильне накачування резини допоможе продовжити термін служби та забезпечить безпечне керування.

Для перевірки тиску використовуйте манометр. Якщо отримане значення відрізняється від рекомендованого автовиробником, відрегулюйте тиск за допомогою компресора.

Ковпачки клапанів та ніпель (вентиль) колеса

Якщо ви помітили надмірне падіння тиску, воно може бути викликане несправним клапаном.

Ковпачки клапанів шин відіграють важливу роль у безпеці шин. Кришки клапанів запобігають пошкодженню штока клапана, а також запобігають попаданню бруду в клапан. Вони також захищають від витоку повітря, тому обов'язково замініть відсутні, протікаючі або тріснуті ковпачки на вентилях (ніпелях) коліс.

Перестановка шин та плоскі плями

Плоскі плями на покришках виникають при тривалому простоюванні автомобіля. Коли вага авто тривалий час тисне на те саме місце, то в місці зіткнення із землею, гума сплющується і в результаті виникає деформація у вигляді плоских плям. Вони зазвичай носять тимчасовий характер і зникають під час руху, оскільки під час прогрівання автошина скруглюється. При їзді на такій гумі тимчасово може спостерігатися вібрація.

Щоб уникнути такого деформації, можна виконувати ряд простих дій: 1) регулярно прокручувати колеса; 2) регулювати тиск; 3) зняти колеса з автомобіля та зберігати їх окремо. При бездіяльності плями можуть стати постійними і буде необхідна заміна шини.

Візьміть за правило проводити перестановку шин кожні 10-12 тис. км, щоб ваші шини зношувалися рівномірно. Це допоможе досягти рівномірного зношування всього комплекту гуми і продовжити термін служби. Так ви зможете забезпечити збалансовану керованість, зберегти плавність ходу та зчеплення з дорогою.

Навіщо треба переставляти шини? Зазвичай автопокришки на передній осі авто зношуються швидше, ніж на задній, тому ротація дозволяє зробити зношування рівномірним і продовжити термін служби протектора.

Прочитайте інструкції з експлуатації вашого автомобіля, там зазвичай є інформація за якою схемою проводити перестановку. Про існуючі схеми перестановки (ротації) шин читайте в окремій статті.

Знос протектора

Проводьте регулярний огляд резини на наявність цвяхів, металевих фрагментів, розривів або нерівностей в області протектора та боковини. Також, перевіряйте стан протекторів всіх 4-х покришок на предмет нерівномірного зношування, що може призвести до аварійного проколу. Важливо своєчасно виявити потенційну проблему.

Зменшений протектор може означати погану керованість і гальмування, не кажучи вже про підвищений ризик розриву та витрати пального.

Серед причин нерівномірного зношування можуть бути:

  • занадто швидкий прохід поворотів (більше зношування країв);
  • перекачані шини (при надмірному зносі центру);
  • проблема в іншій частині авто, наприклад, знос амортизаторів (при нерівномірному зносі однієї автошини);
  • розбалансування, або необхідність виконати розвал-сходження.

Проявом зношування є поява смужок із твердої гуми, або стирання цифрового індикатора (залежно від бренду автошини).

Можете придбати недорогий вимірник глибини протектора, щоб робити вимірювання всередині і зовні протектора. Мінімальний критичний рівень глибини для літніх шин становить 1,6 мм (рекомендований 2-3 мм), а для всесезонних та зимових — 4 мм. Якщо ви отримали значення менше, рекомендуємо купити нові покришки.

Додатково:

Використовуйте літню та зимову резину у своєму температурному режимі. Літню при температурі більше 7 градусів за Цельсієм, а зимову при температурі менше. Зважаючи на те, що зимова резина м'яка, використання влітку призведе до швидкого зносу. Використання літньої резини взимку, крім того, що це небезпечно, призводить до швидкого затвердіння і робить протектор непридатним для використання.

Заміна шин

При виконанні вищезгаданих рекомендацій ви зможете продовжити термін служби нової резини, але згодом усі покришки зношуються, тому заміна неминуча.

Термін служби автогуми варіюється. Це залежить від якості догляду, звичок водіння, клімату, дорожнього покриття та умов зберігання. Резина — це продукт, що не швидко псується. За рекомендаціями багатьох виробників (наприклад, Michelin) з дати виготовлення допускається 5 років правильного зберігання плюс 3 роки експлуатації (сумарно 8 років). Навіть свого часу проводилася рекламна кампанія: «Шини не банани», оскільки тести показали, що не було різниці між шинами, виготовленими 3 роки тому і нещодавно. Згідно з Указом Міністерства інфраструктури України від 2013 року, якщо виробник не видавав своїх рекомендацій, ресурс нових покришок на легковий автомобіль становить 7 років з дати виробництва.

При експлуатації всі автопокришки зношуються і потім потребують заміни. Факторами, що свідчать про необхідність замінити авторезини на нову є: зношений протектор, видимі пошкодження (тріщини, пухирі, порізи та ін.), плоскі плями, настання 7 років з дати виробництва.

Рекомендуємо проводити заміну мінімум 2-х, але бажано 4-х автошин. Чому так:

  1. в основному імпорт та роздрібний продаж гуми та дисків здійснюється комплектами по 4 шт., тому знайти продавця, який погодиться розпарувати автогуму може бути проблематично, не кажучи вже про диски (там не проводяться розпарування);
  2. на одній осі автомобіля у 2-х шин повинен бути приблизно однаковий знос;
  3. обидві покришки на одній осі повинні мати однаковий малюнок та розмір. Допускається встановлення 2-х шт. іншого бренду з подібним малюнком протектора (на той що на іншій осі).

Поради щодо паркування та зберігання шин

Паркуйтесь у тіні. Резина (гума) чутлива до ультрафіолетового випромінювання, її боковини набагато тонші за площу протектора, тому намагайтеся паркувати автомобіль у тіні або в гаражі. При довгостроковій парковці на вулиці, подумайте про чохли для шин або про спеціальні засоби захисту від сонця, згадані на початку цієї статті. Авторезина погано реагує на перепади температур, тому віддавайте перевагу гаражам та підземним паркінгам — так вона прослужить довше.

Зберігати гуму варто в сухому та добре провітрюваному приміщенні зі стабільною температурою. При зберіганні покришок не допускається потрапляння прямих сонячних променів та природних опадів. Перед початком зберігання їх слід помити та очистити від бруду, пилу та інших частинок. Можете використовувати спеціальні пакети або чохли для зберігання.

Ретельний та своєчасний догляд за покришками, постійне очищення та перевірка тиску, перестановка та контроль рівня зносу протектора дозволять зберегти експлуатаційні якості на тривалий період.